AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte van 2008. Dit meldt Albert Heijn in het AH sustainable retailing rapport van 2016. Albert Heijn heeft dit bereikt door slimme innovaties in winkels en transport, verklaart de formule. Daarnaast vervangt AH koelmiddelen met grote impact op het milieu door natuurlijke koudemiddelen met CO2. Ook wekt de supermarktketen naar eigen zeggen steeds meer energie op door zonnepanelen te plaatsen op distributiecentra en winkels en zijn er maatregelen genomen op het gebied van verlichting om elektriciteitsverbruik te verminderen.

AH XL
Een voorbeeld van een energiezuinige winkel is de vernieuwde AH XL in Purmerend. Dit is zelfs de duurzaamste supermarkt van Europa. Door een reeks aan innovatieve energiebesparende maatregelen is de winkel niet alleen 100 procent CO2-neutraal, er wordt ook energie opgewekt die de winkel en de naastgelegen Etos en Gall & Gall voorziet van elektriciteit en warmte, schrijft AH in het rapport.

Bezorging
Niet alleen in winkels, ook op andere terrein heeft AH naar eigen zeggen in 2016 op een duurzame manier gewerkt. Zo probeert de marktleider steeds milieuvriendelijker te bezorgen. In juni 2016 is ah.nl daarom gestart met een proef om de boodschappen in het centrum van Amsterdam op de fiets te bezorgen. Ook wordt er een elektrische bezorgauto getest.

Producten
Daarnaast heeft AH steeds meer duurzame en biologische producten in de schappen liggen. Lagen er in 2007 nog zo’n 270 biologische producten in het schap, nu zijn het er al meer dan 1500. Ook zet de formule naar eigen zeggen steeds meer stappen in de verduurzaming van haar grondstoffen. Zo heeft AH in 2016 de stap gezet in het aandeel gesegregeerde palmolie: dit is toegenomen tot 60 procent.

Gezondheid

Op gezondheidsterrein heeft Albert Heijn in 2016 naar eigen zeggen ook veel gedaan. Zo lanceerde AH de frisdrankwijzer, reduceerde suiker en zout in  haar huismerkproducten, introduceerde de formule Rockfrogs om kinderen aan gezonde voeding te krijgen, breidde AH haar groente- en vega-assortiment uit en leidde de formule supermarktcoaches op die rondleidingen geven in de winkels in de vorm van een quiz over gezonde producten.

Voedselverspilling
Tot slot zette Albert Heijn initiatieven op het gebied van het terugdringen van voedselverspilling voort (zo werkt AH steeds meer samen met Voedselbanken) en geeft AH haar klanten meer inzicht in de herkomst van varkensvlees, in de vorm van QR-codes op verpakkingen.

Bron: www.levensmiddelenkrant.nl


Artikel gepubliceerd op: 07 maart 2017




Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >