Vanuit de consument en de samenleving komen de laatste jaren vaker wensen en vragen over hoe voedsel wordt gemaakt, waar het vandaan komt en welke afwegingen door de schakels in de voedselketen zijn gemaakt. Hierbij gaat het dikwijls om onderwerpen die samen te vatten zijn onder de noemer "duurzaamheid", bijvoorbeeld dierwelzijn en milieu. Supermarkten spelen een rol in de voedselketen en zijn de eerste schakel na de consument. Supermarkten nemen hun deelverantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van producten en productieprocessen naar de wensen van de consument en de samenleving.
Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidsagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken.

De duurzame super

Duurzaamheid is hot. Je komt de term overal tegen. Ook als het gaat over jouw supermarkt. Toch is er vaak nog onduidelijkheid over wat duurzaamheid precies betekent. Zo wordt het ten onrechte nog wel eens verward met biologisch.

Bij duurzaamheid gaat het erom hoe wij als samenleving op een verantwoorde wijze omgaan met de natuurlijke hulpbronnen die ons ter beschikking staan. Supermarkten voelen zich, net als andere partijen, verantwoordelijk om mee te helpen om de wereld iets te verbeteren. Bovendien vraagt de consument daar in toenemende mate om.

Om te meten hoe de Nederlandse supermarkten in de ogen van hun klanten presteren als het gaat om hun maatschappelijke bijdrage met betrekking tot duurzaamheid, ontwikkelde de EFMI Business School het zogenaamde Maatschappelijk Kompas. Er werd gemeten hoe goed de supermarkten scoren op de volgende punten:

  • Goed voor de mens
  • Goed voor het milieu
  • Goed voor de dieren
  • Goed voor de keten
  • Goed voor de medewerkers
  • Goed voor de gemeenschap

De supermarkten scoren op een schaal van 1 tot 10 gemiddeld een 6,6.


Artikel gepubliceerd op: 04 juli 2011



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >