De grens tussen traditionele en duurzame producten wordt vager door de toenemende aandacht voor duurzaamheid van de grote producenten en retailers. Volgens Deloitte is het wel belangrijk kritisch te blijven dat een product ook daadwerkelijk aan de standaard voldoet om als duurzaam aangemerkt te worden. Dankzij de focus hierop van de supermarkten en levensmiddelenindustrie kan duurzaamheid volgens Deloitte van een trend in een norm veranderen.

Duurzaam is de trend

We geven met zijn allen meer geld uit aan duurzame producten in de supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte. Ook blijkt dat veel consumenten duurzame producten nog niet kopen uit onbekendheid. Betere zichtbaarheid kan de omzet daarom in de komende jaren verder helpen toenemen.

Hoewel het aantal consumenten dat altijd of soms duurzame producten koopt gelijk is gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, is de gemiddelde besteding per consument toegenomen. Zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke ë 100 die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld ë 13,28 aan duurzame producten besteden. Dat is ruim 20 procent meer dan in 2010.         

Deloitte denkt dat klanten bereid zijn nog meer duurzame producten te kopen. Hoewel de prijs een belangrijk aspect blijft, spelen ook zichtbaarheid en herkenbaarheid van duurzame producten een grote rol. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geven namelijk aan dat zij er eenvoudig niet op letten (74 procent), of het verschil niet weten (47 procent). Volgens Deloitte zullen meer consumenten hun weg naar duurzame producten vinden als aspecten zoals dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden duidelijker op de verpakking worden gecommuniceerd.

In jouw supermarkten vind je steeds meer producten die op een duurzame manier geproduceerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan vis met het MSC-keurmerk en producten zoals groente, fruit, koffie, thee, chocola en thee met het Max Havelaar of Fairtrade keurmerk.


Artikel gepubliceerd op: 16 september 2011



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >