Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, ondertekende het Manifest ter oprichting van de Task Force Duurzame Palmolie. De Task Force kan volgens het CBL bijdragen aan het streven van de supermarktbranche dat eind 2015 alle palmolie die voor de huismerkproducten van Nederlandse supermarkten bestemd is, duurzaam is.

Duurzame palmolieproductie maakt deel uit van de CBL-Duurzaamheidagenda. Ieder jaar worden hier nieuwe punten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken. Biologisch, arbeidsomstandigheden in de derde wereld, verdoofd castreren van biggen, duurzame vis, koeien in de wei, scharreleieren, fatsoenlijk diertransport, schone en stille vrachtwagens en energiezuinige koelmeubelen zijn belangrijke onderdelen van de CBL-Duurzaamheidsagenda.

Duurzame palmolie niet meer weg te denken

Als je ijs, margarine of koekjes eet, sta je er waarschijnlijk niet bij stil dat er palmolie in deze producten zit. Dit geldt ook voor lippenstift, zeep en biodiesel. Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld. Zij wordt gebruikt bij de bereiding van deze en heel veel andere producten. Kortom, palmolie is niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

In totaal wordt er wereldwijd ruim 46 miljoen ton palmolie geproduceerd. Bijna 90 procent van deze productie heeft plaats in Indonesië en Maleisië. Zo'n 4 procent hiervan komt Nederland binnen via de havens en wordt in ons land verder verwerkt of verder geëxporteerd.

Op de website www.taskforceduurzamepalmolie.nl vind je allerlei interessante informatie over palmolie en de verduurzaming daarvan. Duurzame palmolie betekent dat deze is geteeld en gecertificeerd volgens de principes en criteria van de Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO), waarbij het CBL namens alle Nederlandse supermarkten al is aangesloten om de productie en het gebruik van duurzame palmolie te realiseren en stimuleren. De teelt van palmolie gaat namelijk nu nog dikwijls ten koste van waardevol bos. Ook maken de Nederlandse supermarkten zich zorgen over de arbeidsomstandigheden op de plantages.

Lees hier meer over duurzame palmolie.


Artikel gepubliceerd op: 11 februari 2011



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >