Uit diverse onderzoeken blijkt dat een mediterraan dieet goed is voor onze gezondheid. Het draagt niet alleen bij aan een langer leven. Ook blijkt uit onderzoek het HDL-cholesterolgehalte in je bloed dankzij een mediterraan dieet omhoog te gaan. Dit is goed voor je hart en bloedvaten. En wie harde boter en andere verzadigde vetten vervangt door olijfolie verlaagt het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed.
Uit een grootschalig Frans bevolkingsonderzoek blijkt dat een Mediterraan dieet de kans op borstkanker met 15 procent verlaagt. Hoe meer het voedingspatroon lijkt op Mediterrane voeding, hoe lager de kans op borstkanker. En hoe meer Westerse kenmerken in het voedingspatroon, hoe hoger de kans op borstkanker. Voedingsmiddelen die het Westerse voedingspatroon kenmerken zijn onder meer vlees, patat, aardappelen, rijst, pasta, pizza, vis uit blik, eieren, alcohol, cake, mayonaise en boter.


Echt langer leven door mediterraan dieet
Het is weer eens bewezen: met een mediterraan dieet leef je langer. Veel groenten, fruit, peulvruchten, noten en vis en weinig dierlijke producten leiden tot een betere gezondheid.
Onderzoekers van de Universiteit van Gothenburg hebben de effecten van het dieet bekeken bij oudere mensen in Zweden. Hiervoor gebruikten ze een studie die al meer dan 40 jaar loopt en waarbij al duizenden 70-jarige betrokken zijn geweest.
Uit de resultaten bleek dat de senioren die mediterraan eten een 20 procent grotere kans hebben op een langer leven. Dit betekent in de praktijk dat mensen die een mediterraan dieet volgen ongeveer twee jaar langer leven dan zij die dat niet doen, aldus de onderzoekers. Er is volgens de onderzoekers geen twijfel mogelijk over de gezondheidsvoordelen van het mediterrane dieet, zowel bij ouderen als jongeren.
Bron: Gezondheidsnet
|
Vezelkampioenen Sappige sinaasappels en zoete mango’s. Ze zijn niet alleen heerlijk maar zitten ook boordevol... 16 mei 2012
| ||
|
Veilig barbecueën: geen spiritus! Hoogopgeleide mannen barbecueën het onveiligst. Zij laten langer dan vrouwen het vlees buiten de... 11 mei 2012
| ||
|
Duurzaamheidskeurmerken nog niet zo bekend Uit een onderzoek dat Milieu Centraal heeft laten uitvoeren, blijkt dat slechts één op de drie... 09 mei 2012
| ||
|
Hij is rood, zoet en klein... Hij is er weer in je supermarkt. De aarbei is de zoetsappigste eenhapsvrucht en hoort helemaal bij... 08 mei 2012
| ||
|
Zonnetje zet aan tot kopen Word jij ook zo blij van de lentezon? Net als kledingwinkels, wordt ook jouw supermarkt blij als... 04 mei 2012
| ||
MEER NIEUWS > | ||


