Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al haar winkels biologische gember en avocado's merken met Natural Branding om plasticverpakkingen uit te sparen. Onder meer de Zweedse keten ICA en het Duitse Rewe gingen Hoogvliet voor. Natural Branding is een manier om biologische groente en fruit te merken met laserlicht. Dit levert voor Hoogvliet ten opzichte van eerdere jaren een besparing van 67.000 plasticverpakkingen op. Internationaal loopt het cijfer al in de miljoenen verpakkingen.

Biologische avocado's in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado's die los worden verkocht. Hetzelfde geldt voor gember, zoete aardappelen en vele andere biologische producten. Stickers zijn ook een optie, maar laten vaak los, en gebruiken papier, inkt en lijm. Bij Natural Branding worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker.

Ed van Venrooij, Category Manager Groente & Fruit van Hoogvliet: 'Wij zijn erg trots dat we als Hoogvliet deze primeur in Nederland hebben. Onze duurzaam georiënteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen. We vinden het belangrijk om meer te doen dan besparen op plastic tasjes.'

bron: www.distrifood.nl


Artikel gepubliceerd op: 07 maart 2017




Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >