Jongeren blijken het liefst hun eten in een supermarkt te kopen. De supermarkt is dus een belangrijk verkoopkanaal voor biologische producten aan jongeren, ook voor uitwonende jongeren die er hun hoofdmaaltijden halen. Ze blijken er ook graag te komen voor hun tussendoortjes. Scholieren komen regelmatig in de supermarkt om hun lunch te kopen.

Tussendoortjes zijn zeer populair onder jongeren en dan bij voorkeur ongezonde snacks als chips of candybars. Maar liefst 80 procent eet één of meerdere keren per dag een ongezond tussendoortje. Daarbij geldt: hoe jonger hoe ongezonder. Supermarkten proberen jongeren ook te verleiden met gezonde tussendoortjes.

 

Jongeren positief over biologisch

Net als volwassenen, staan de meeste jongeren ook positief tegenover biologische voeding. Zij associëren "biologisch" met vers, diervriendelijk en gezond. Dit blijkt uit onderzoek van LEI Wageningen in opdracht van het Ministerie van Landbouw en Voedselkwaliteit onder jongeren tussen de twaalf en 25 jaar.

Er zijn bijna 2,8 miljoen jongeren in Nederland en hun gewoontes nu bepalen de keuzes die zij op latere leeftijd maken wat betreft hun voeding. Jongeren blijken uit het onderzoek waarde te hechten aan eten. Ze vinden het leuk om te koken. Verder blijken ze standaard drie maaltijden per dag te eten. Het avondeten is voor bijna iedereen vaste prik, terwijl het ontbijt nog wel eens wordt overgeslagen; 37 procent van de jongeren mist deze maaltijd minimaal eens per week.  

De helft van de onderzochte jongeren vindt biologische producten duur. Toch geeft 70 procent van alle ondervraagden aan dat biologische voeding op zijn minst een beetje bij hen past. Hoewel ze biologisch niet "saai" vinden, vinden ze het ook niet "hip en trendy". Ze voelen zich het met name aangetrokken tot de termen "gezond" en "groen".


Artikel gepubliceerd op: 13 oktober 2009



Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017
PLUS Dierenvoeding krijgt als eerste Beter Leven keurmerk

Bij PLUS staat goed eten hoog in het vaandel. PLUS heeft een uitgebreid vleesassortiment met een...

09 februari 2017

MEER NIEUWS >