Duurzaamheid staat hoog op de agenda van supermarkten. Daarom willen supermarkten dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren van huismerkproducten alleen nog duurzame soja gebruikt wordt in veevoer voor koeien, kippen en varkens.

 

Keurmerk voor duurzame soja

Duurzaam geproduceerde soja krijgt met ingang van 2011 een certificaat. Daarover zijn afspraken gemaakt door de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja, een initiatief waarbij organisaties en bedrijven uit 20 landen zijn betrokken, waaronder het CBL (dat de supermarkten in Nederland vertegenwoordigt).

De productie van soja groeit snel, vooral door de toenemende behoefte aan vlees in sterk groeiende economieën, waaronder die in China. De teelt van soja vindt vooral plaats in Zuid-Amerika, maar mag volgens de Nederlandse task force Duurzame Soja niet leiden tot kap van het regenwoud.
Nederlandse supermarkten hebben een indirecte rol in de soja-veevoerketen, maar vinden toch dat het tijd is om actie te ondernemen. Daarom lanceerde het CBL al eerder het "Actieplan Duurzame Soja".

Deelname van Nederland aan het internationale overleg is belangrijk, omdat ons land een grote verwerker is van soja, zowel in veevoer als in de voedingsmiddelenindustrie.


Artikel gepubliceerd op: 25 juni 2010



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >