Sinds 2009 maken supermarkten deel uit van het Platform Verduurzaming Voedsel van het ministerie van LE&I. Een van de projecten die het CBL namens de supermarkten binnen het platform is gestart gaat om betere arbeidsomstandigheden in AGF-ketens (aardappel, groente en fruit) middels het BSCI-systeem. BSCI is een systeem waarmee fatsoenlijke arbeidsomstandigheden worden geborgd in de keten.

Ook betere arbeidsomstandigheden over de grens

Bij duurzaamheid kijken supermarkten niet alleen naar de Nederlandse markt, hun verantwoordelijkheid gaat ook over de grens heen. Want veel van de producten die in de schappen liggen, vinden hun oorsprong ver weg. Denk aan koffie uit Afrika en Zuid-Amerika of vis uit Azië. Hoe zijn de omstandigheden waaronder de producten daar verwerkt worden? Vaak zijn hele dorpen afhankelijk van het verbouwen van koffiebonen, thee, cacao of de vangst van vis. Daarom is het voor supermarkten belangrijk dat dit onder goede omstandigheden gebeurt, met respect voor mens en milieu. Want alleen dan kan er aan een duurzame toekomst gewerkt worden.

Jouw supermarkt zet zich daarom ook in voor de verbetering van arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden. BSCI (Business Social Compliance Initiative) is een perfect instrument hiervoor. BSCI is een certificeringsvorm die al langer wordt gebruikt bij de productie van kleding en non-food in ontwikkelingslanden. Denk bijvoorbeeld aan kleding met de garantie dat het niet met kinderarbeid is gefabriceerd.

Het CBL, dat de supermarkten vertegenwoordigt in Nederland, neemt samen met de overheid en andere partijen in de voedselketen, deel aan een project om ervaring op te doen met BSCI. Met dit systeem in de hand verplichten de deelnemers hun toeleveranciers om zich te houden aan de richtlijnen en normen van de International Labour Organisation en andere bepalingen van de Verenigde Naties. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het verbod op kinderarbeid en dwangarbeid, vrijheid van vereniging en een veilige en gezonde werkplek.


Artikel gepubliceerd op: 06 december 2010



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >