Vanuit de consument en de samenleving komen de laatste jaren vaker wensen en vragen over hoe voedsel wordt gemaakt, waar het vandaan komt en welke afwegingen bij de productie zijn gemaakt. Hierbij gaat het dikwijls om onderwerpen die samen te vatten zijn onder de noemer "duurzaamheid", bijvoorbeeld dierwelzijn en milieu. Supermarkten spelen een rol in de voedselketen en zijn de eerste schakel na de consument. Supermarkten nemen hun deelverantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van producten en productieprocessen naar de wensen van de consument en de samenleving.

Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidsagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken. 

Lees hier meer.

Sojateelt moet duurzamer

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van supermarkten. Daarom willen supermarkten dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren van huismerkproducten alleen nog duurzame soja gebruikt wordt in het veevoer voor koeien, kippen en varkens.

Voor de productie van vlees, eieren en zuivel worden varkens, kippen en koeien gevoederd met sojaproducten. De teelt van soja in met name Zuid-Amerika kan gepaard gaan met sociale, ecologische en economische problemen. Nederlandse supermarkten hebben een indirecte rol in de soja-veevoerketen, maar vinden toch dat het tijd is om actie te ondernemen. Daarom lanceerde het CBL, dat de supermarkten vertegenwoordigt, het "Actieplan Duurzame Soja".

In het actieplan staat onder andere dat kleine boeren en arbeiders beter vertegenwoordigd moeten worden in de internationale Round Table on Responsible Soy (RTRS)*, er kritisch gekeken moet worden naar het gebruik van bestrijdingsmiddelen en er geen Amazonebos meer mag worden gekapt voor de sojaproductie. Het CBL sluit zich aan bij het RTRS. Door het stellen van de genoemde RTRS-eisen, kunnen consumenten straks met een gerust hart vlees, eieren en zuivel eten en drinken.

* De RTRS is een internationaal initiatief waarbij belanghebbenden die zich inzetten voor een duurzame soyateelt hebben verenigd.


Artikel gepubliceerd op: 12 juni 2009



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >