De monitor Duurzaam Voedsel laat alleen de groei in producten met een keurmerk zien. Dit is volgens het CBL slechts een onderdeel van de verduurzamingslag die de supermarktbranche maakt. Vele vormen van verduurzaming worden niet via het etiket gecommuniceerd, bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen in de winkels, verduurzaming van 'reguliere' producten en de aanpak van voedselverspilling.

Duurzaam voedsel razend populair

De omzet van duurzame voedselproducten is met ruim 30 procent gestegen tot 1,7 miljard euro in 2011. De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent. Duurzaam voedsel is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice. De groei is bovendien stabiel. Het meest recente cijfer laat een groei van ruim 23 procent in de eerste helft van 2012 zien ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

De enorme groei laat zien dat de consument de inspanningen van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid waardeert. De afgelopen jaren is het assortiment duurzame producten in de supermarkt enorm toegenomen. Het CBL ziet het enthousiasme waarmee de consument deze producten koopt als stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg van verduurzaming.

Samenwerking met alle partners in de voedselketen is daarbij onmisbaar. De resultaten die behaald zijn in het Platform Verduurzaming Voedsel zijn voor de ketenpartners LTO, FNLI, CBL, KHN en Veneca aanleiding de samenwerking voort te zetten. Vanaf 2013 werken boeren, fabrikanten, horeca, catering en supermarkten onder de naam Alliantie Verduurzaming Voedsel met elkaar verder om de voedselketen te verduurzamen. De inzet is dat verduurzaming integraal wordt verankerd in alle bedrijfsprocessen door de gehele keten, en dat de lat voor duurzaamheid steeds verder omhoog gaat.


Artikel gepubliceerd op: 12 december 2012



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >