Biologisch vlees kun je herkennen aan het EKO-keurmerk. Dit keurmerk waarborgt dat de dieren veel meer ruimte in de stal hebben gehad. Ze hebben ook de mogelijkheid gehad naar buiten te gaan om te scharrelen en te wroeten. Verder wordt het mest van de dieren hergebruikt op hetzelfde veebedrijf of bij biologische akkerbouwers in de buurt. Veevoer wordt zonder bestrijdingsmiddelen geteeld en genetisch gemanipuleerde gewassen zijn verboden.

Een duurzaam stukje vlees

Net als jij vinden de supermarkten het heel belangrijk dat het vlees dat jij koopt niet alleen smakelijk is, maar ook op een verantwoorde en duurzame manier is geproduceerd, met oog voor dierenwelzijn. Daarom doen supermarkten er al jaren alles aan om de consumptie van biologisch vlees te stimuleren en ook de verduurzaming van gangbaar vlees te bevorderen.

Supermarkten nemen ook allerlei maatregelen om ervoor te zorgen dat niet alleen het biologische vlees, maar ook het gangbare vlees op een duurzame manier geproduceerd wordt. Ze eisen bijvoorbeeld dat de Europese wetgeving ter voorkoming van dierenleed nageleefd wordt. Dit geldt voor al het vlees, of het nou in de aanbieding is of niet.

De supermarkten hebben ervoor gezorgd dat alle biggen verdoofd gecastreerd worden en dat uiterlijk 2015 gestopt moet worden met de castratie van varkens. En ook het diertransport wordt steeds diervriendelijker en er wordt geen wit kalfsvlees meer verkocht in de supermarkten. Ten slotte vind je in veel supermarkten vlees met het Beter Leven kenmerk. Een samenwerking met de Dierenbescherming. Hieraan kun je zien of het vlees dat je koopt afkomstig is van een dier dat een beter leven heeft gehad.

En heb je een dagje geen zin in vlees; in je supermarkt vind je een grote variatie aan heerlijke en gezonde vleesvervangers, zoals groenteballetjes, kaasburgers en gekruide tofureepjes, maar ook vegetarische varianten op gehakt of hamblokjes om bijvoorbeeld in een pastagerecht te verwerken.


Artikel gepubliceerd op: 02 september 2012



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >