In jouw supermarkt kun je natuurlijk terecht voor vis. Je vindt er verse vis, diepvriesvis en vis uit blik. Supermarkten spannen zich volop in om ervoor te zorgen dat de vis die jij koopt duurzaam is. Je kunt duurzame vis herkennen aan het MSC-keurmerk.

Wekelijks vis halveert kans op hart- en vaatziekten

Veel vis en visvetzuren eten, kan het risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten halveren. Mensen die één portie vis per week eten, hebben de helft minder risico op een dodelijke hartziekte dan mensen die minder dan één keer per maand vis eten. Dit blijkt uit promotieonderzoek van ir. Janette de Goede van de Wageningen University.  

De resultaten van haar studie sluiten aan bij eerder wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat visvetzuren vooral beschermen tegen ernstige hartritmestoornissen. Die spelen vaak een rol bij een dodelijk hartinfarct. Volgens de onderzoekster lijkt het erop dat een kleine hoeveelheid vis(vetzuren) in de voeding al gezondheidswinst kan opleveren.

De Gezondheidsraad adviseert om twee keer per week vis te eten, waarvan één keer een vettere vissoort. Vis levert namelijk veel waardevolle voedingstoffen: eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen. Vis - en vooral vette vis, zoals makreel, haring, zalm, sardines en paling - is rijk aan omega 3. Dit beschermt ons tegen hart- en vaatziekten en is ook nog eens erg gunstig voor de ontwikkeling van onze hersenen en ogen. Vis is dus supergezond!

Omega-3-vetzuren komen niet alleen voor in vis, maar ook in plantaardige producten, zoals oliën (onder andere lijnzaadolie en sojaolie) en walnoten. Deze plantaardige variant heet alfa-linoleenzuur en kan mogelijk beschermen tegen beroerte, zo blijkt uit het onderzoek van De Goede. 

Bron: Voedingscentrum





Vezelkampioenen

Sappige sinaasappels en zoete mango’s. Ze zijn niet alleen heerlijk maar zitten ook boordevol...

16 mei 2012
Veilig barbecueën: geen spiritus!

Hoogopgeleide mannen barbecueën het onveiligst. Zij laten langer dan vrouwen het vlees buiten de...

11 mei 2012
Duurzaamheidskeurmerken nog niet zo bekend

Uit een onderzoek dat Milieu Centraal heeft laten uitvoeren, blijkt dat slechts één op de drie...

09 mei 2012
Hij is rood, zoet en klein...

Hij is er weer in je supermarkt. De aarbei is de zoetsappigste eenhapsvrucht en hoort helemaal bij...

08 mei 2012
Zonnetje zet aan tot kopen

Word jij ook zo blij van de lentezon? Net als kledingwinkels, wordt ook jouw supermarkt blij als...

04 mei 2012

MEER NIEUWS >