Vooral zuivelproducten, groente, fruit en brood worden door de consument thuis verspild. Niet alleen deze producten, ook de energie en bijvoorbeeld het water dat nodig is geweest om deze producten te produceren verdwijnen in de afvalbak. Bovendien is de energie die is gebruikt om het product te kopen, te koelen en te koken ook verspild.

Op deze website is te lezen zijn wat jij kunt doen om voedselverspilling tegen te gaan.

Zonde van het weggooien

Het liefst zou jouw supermarkt alles wat in de winkel ligt verkopen, ook om voedselverspilling tegen te gaan. In werkelijkheid wordt twee tot zes procent van alle voedselproducten uiteindelijk niet verkocht.

Zo worden producten waarvan de tht-datum (tenminste houdbaar tot) is verstreken om voedselveiligheidsredenen uit het schap gehaald. Voor supermarkten heeft voedselveiligheid de hoogste prioriteit.

Er zijn nog andere redenen waarom producten niet worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte verpakking. Vlees, vis en groenten gaan vaker verloren dan andere levensmiddelen. Bij groenten verliezen onverpakte producten weer eerder aan kwaliteit dan verpakte groenten en gesneden producten eerder dan de ongesneden variant.

Een supermarkt kan dit probleem niet in haar eentje oplossen. Daarom is samenwerking van alle ketenpartijen zo belangrijk om voedselverspilling tegen te gaan. Het verbeteren van de beginkwaliteit, het logistieke proces en verpakkingen zijn hierbij belangrijke punten van aandacht. Om in de toekomst de slag te kunnen maken om voedselverspilling in de keten terug te dringen, is het CBL (dat de supermarkten vertegenwoordigt) actief betrokken bij en investeert in het nieuwe onderzoeksthema Duurzame Voedselketens van het Top Instituut Food & Nutrition (TIFN). Door nieuwe kennis, technologieën, innovaties en instrumenten te ontwikkelen willen supermarkten en ketenpartijen straks nog beter omgaan met voedsel om zo de verspilling ervan tegen te gaan.


Artikel gepubliceerd op: 14 oktober 2010



Geen suiker en tot 25% minder zout in ‘zomergroenten’

Vanaf de oogst van 2017 en 2018 voegen producenten van groenteconserven en supermarkten minder zout

26 juni 2017
Hoogvliet heeft 'natural branding'-primeur

Supermarktketen Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al...

07 maart 2017
AH dringt CO2- uitstoot flink terug

Albert Heijn heeft zijn CO2-uitstoot per vierkante meter 41,6 procent terug gedrongen, ten opzichte...

07 maart 2017
Jumbo zet in op verbeteren gezondheid van medewerkers

Jumbo zet dit jaar vol in op gezondheid. Niet alleen voor klanten in de winkels, maar ook voor haar...

24 februari 2017

MEER NIEUWS >